طراحی پرسونا

پرسونا چیست؟

پرسونا (persona) در زبان انگلیسی به معنای ویژگی‌های خاصی از یک نفر است که توسط دیگران قابل تعریف باشد.
به عبارت دیگر، ویژگی‌های درونی فرد که شاید زیاد به چشم اطرافیان نیاید یا باید خیلی به فرد نزدیک شد تا آن‌ها را شناخت جزو پرسونا محسوب نمی‌شوند. بلکه ویژگی‌های بسیار بارز مانند مادر بودن، سن، شغل، میزان تحصیلات و موارد این‌چنینی را پرسونا می‌گویند. البته ویژگی‌های رفتاری و احساسی بیشتر درنظر گرفته می‌شوند.

پرسونای مخاطب چیست؟

معمولاً تولیدکنندگان محتوا و بازاریاب‌ها برای اینکه هدفمندتر عمل کنند، پرسونای مخاطب را طراحی می‌کنند تا بتوانند متناسب با سلیقه و ویژگی‌های او اقدام به تولید محتوا یا بازاریابی کنند. این موارد در گروه مردم‌شناسی یا دموگرافی قرار می‌گیرد.
این فهرست شامل خصوصیات زیر می‌شود:

  • سن
  • جنسیت
  • شغل
  • محل زندگی
  • علایق
  • میزان درآمد
  • مشکلات و نیازها
  • بینش و طرز نگرش به جهان

پرسونای مشتری چیست؟

همین امر در مورد فروشندگان نیز صدق می‌کند. اگر شما یک فروشنده باشید بهتر است پرسونای مشتری خود را ترسیم کنید تا بهتر بتوانید محصولات یا خدماتتان را به مشتریان بفروشید.
برای مثال اگر شما محصولات مربوط به نوزاد بفروشید، پرسونای مشتری شما مادران یا پدران جوانی هستند که در انتظار فرزندشان هستند. در ادامه به شما خواهیم گفت چطور این اطلاعات باارزش به شما در افزایش فروش کمک خواهد کرد.

چرا پرسونای مخاطب برای کسب و کار شما مهم است؟

پرسونای مخاطب به شما کمک می کند که درک درستی از مشتریان (یا مشتریان آینده) خود داشته باشید. پرسونا به شما کمک می کند که محتوا و پیام مناسب تر، توسعه محصول بهتر و خدمات با کیفیت تری نسبت به نیازها،رفتارها و دغدغه های گروه های مختلف مشتریانتان ارائه دهید. به عبارت دیگر، آیا شما می دانید که خریداران شما چه ویژگی ها و نیازهایی دارند؟ برای درک بهتر این موضوع باید پرسونای مخاطب دقیق تری آماده کنید.

قوی ترین پرسوناها از تحقیقات بازار و نتایج به دست آمده از مشتریان واقعی به دست می آیند (با استفاده از نظرسنجی ها، مصاحبه و…). با توجه به کسب و کارتان شما می توانید ۱ یا ۲ پرسونا یا حتی ۱۰ یا ۲۰ پرسونا برای مخاطبین داشته باشید. ولی یه پیشنهاد، اگه تازه میخواهید  پرسونا آماده کنید از موارد کوچک شروع کنید. حتماً بعداً میتونید این کار رو گسترش بدید.

پرسونای مخاطب منفی چیست؟

در حالی که پرسونای خریدار مشخص می کند که مشتری ایده آل چگونه است، پرسونای مخاطب منفی نشان دهنده این است که چه کسی برای خریدار بودن مناسب نیست. مثلاً ممکن است آدم هایی حرفه ای وجود داشته باشند که محصول یا خدمات شما برای آن ها مناسب نباشد، یا دانشجویانی که با محتوای شما درگیر می شوند اما صرفاً برای تحقیقاتشان از آن استفاده می کنند، یا مشتریان بالقوه ای که به دست آوردن آن ها بسیار گران تمام خواهد شد.

جمع بندی و سخن آخر

ترسیم پرسونای مخاطب در هر کسب و کار آنلاینی مهم است. تا زمانی که ندانید مخاطب شما دقیقا کیست و چه ویژگی های شخصیتی دارد نمی توانید به بهترین نحو به او خدمات تان را ارائه دهید. چه محتوای رایگان باشد، چه محصولات پولی!

طراحی پرسونای مخاطب تا حدودی به شما کمک می کند تا بهتر با مخاطبانتان در تعامل باشید. اما این را بدانید طراحی پرسونا یک بار برای همیشه نیست! مطمئن باشید شخصیت و ویژگی های مخاطبان تان همیشه در حال تغییر است. پس فکر نکنید همیشه از یک پرسونا می توانید پیروی کنید.

24 اردیبهشت 1399

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.